Nieuwe collegevoorzitter Hogeschool van Utrecht

Geri Bonhof is de nieuwe collegevoorzitter van de Hogeschool van Utrecht. Per 1 september van dit jaar volgt ze hbo-monument Henk de Greef op. Die laatste gaat na een lange carrière in het hoger onderwijs met pensioen.
De 48-jarige Bonhof is afkomstig van de Hogeschool van Amsterdam, waar zij collegelid is. Daarnaast is ze lid van de Onderwijsraad, een prominent adviescollege van de minister van Onderwijs. Overigens vertrekt Bonhof deze week al bij de HvA om voor aanvang van de nieuwe klus eerst nog even over de Middellandse Zee te zeilen.
Bij de Hogeschool van Utrecht is men content met het nieuwe opperhoofd. Bonhof werd unaniem gekozen uit vijf kandidaten. ‘Bovendien hebben we een vrouw aan het roer. Dat was voor ons geen vereiste, maar we zijn er wel blij mee’, laat een woordvoerster weten.
In een afscheidsinterview met het HvA-blad Havana laat Bonhof weten wel te voelen voor samenwerking tussen haar oude en haar nieuwe hogeschool. Ze denkt daarbij aan de invulling van de lectoraten en de totstandkoming van hbo-masters.

De Greef, die in mei afscheid neemt van de Utrechtse hogeschool, is al sinds 1969 werkzaam in ‘het veld’; vanaf 1974 vervult hij directietaken. In 1992 werd hij collegevoorzitter van de Hogeschool Midden Nederland, een taak die hij voortzette toen die instelling overging in de Hogeschool van Utrecht. (TdO/HOP)