Pascal van Houten wint jaar racen in Alfa 147 Cup

AIM-student Pascal van Houten heeft gisteren de wedstrijd ‘Race of the Talents’ gewonnen. Hij wordt volgend seizoen de teamgenoot van Rory Bertram in de Alfa 147 Cup.

De tweedejaarsstudent liet tijdens de bloedstollende finaledag op het circuit van Zandvoort elf andere finalisten achter zich. ‘Mijn droom is uitgekomen’, zei een zichtbaar geëmotioneerde Pascal tijdens de uitreiking.
Een aantal testen moest bepalen wie in het komend seizoen het felbegeerde stoeltje wint in de Alfa 147 Cup. Testen met een supersnelle Citroën Saxo, zoals de slalom, rijden van de ideale lijn, knock-out sprintjes en traject op tijd. Maar alleen goed kunnen rijden was niet genoeg. Er werden ook twee fysieke testen gedaan, door de duinen rennen met een autoband en een rondje joggen over het circuit, ruim vier kilometer. Bij alle proeven eindigde Pascal in de top vijf. De knock-out sprintjes en de tweede fysieke test wist hij zelfs te winnen. Ook werden alle deelnemers geïnterviewd voor de test communicatieve vaardigheden. ‘In een professioneel team is heldere communicatie erg belangrijk’, zegt Pascal.
De Radio 538 ‘Race of the Talents’ is volgens Pascal een unieke kans om binnen te dringen in de redelijk gesloten racewereld. De weg naar de finale begon bij een kartcentrum in Dordrecht. ‘Ze zagen dat ik talent had en vroegen of ik een tijd wilde laten noteren voor de ‘Race of the Talents’. Ik kreeg de folder in mijn hand gedrukt en dacht: waarom niet.’ De snelste acht van de deelnemende kartcentra gingen door naar de volgende ronde. Pascal zat daarbij en werd in de tweede ronde vierde. Dat betekende een plaatsje in de finale. Vanaf dat moment is hij keihard gaan trainen om zijn droom waar te maken.
Nu is dat gelukt, maar hoe nu verder met school? ‘Dat is denk ik wel te regelen, maar als het team vraagt te stoppen met school, dan doe ik dat. Ik heb er veel voor gedaan om zover te komen en ik doe nog meer om erbij te blijven’, zegt Pascal. (WvB)

Zie voor een reportage over de wedstrijd Impuls nummer 13. Deze verschijnt donderdag 20 maart.