Protestcolleges op het Binnenhof

Met je jas aan naar college. Lekker in de buitenlucht, weer of geen weer. Dat staat studenten te wachten als de bezuinigingen doorgaan, denkt het Platform 12 november. Om er vast aan te wennen organiseert het dagelijks openbare hoorcolleges op het Binnenhof in Den Haag.
De actie vindt plaats tot 13 maart, de dag van de grote studentendemonstratie. De organisatie nodigt ambtenaren, politici, studenten en alle geïnteresseerden uit de colleges bij te wonen en te komen discussiëren. Ambtenaren en politici zouden nog niet door hebben wat het belang is van goed hoger onderwijs voor onze samenleving.

Volgens het Platform lijken colleges in de buitenlucht in de toekomst noodzaak te worden, omdat opleidingen uit financiële noodzaak moeten sluiten en gebouwen verloederen. Bovendien zou een verhoging van de collegegelden universiteiten en hogescholen ontoegankelijk maken voor ‘arme’ studenten.

De actie is tegelijk een protest tegen de ‘geheimzinnigheid’ van de politiek in de onderhandelingen over het GATS vrijhandelsverdrag van de wereldhandelsorganisatie (WTO). Daarom zal het Platform ook in het openbaar op het Binnenhof vergaderen, om te bewijzen zelf de openheid niet te schuwen. Woordvoerder Tamira Combrink: ‘Over het opgeven van toegankelijkheid, kwaliteit en onafhankelijkheid van het onderwijs mogen niet in achterkamertjes bindende afspraken worden gemaakt, zoals nu wellicht gebeurt in de GATS onderhandelingen. Wij eisen openheid en geven daarom zelf het goede voorbeeld.’ (OvB/HOP)