Studenten eisen bewoonbaar maken kantoorpanden

In Amsterdam is vrijdag de aftrap gegeven van een landelijke campagne om leegstaande ruimten bewoonbaar te maken voor studenten. Ook in Rotterdam en andere steden is actie gevoerd voor betere studentenhuisvesting.
De actie in Amsterdam was een initiatief van de plaatselijke afdeling van D66, en werd ondersteund door ASVA Studentenunie, het ISO en de Stichting Student & Toekomst. Vrijdagochtend werd in een symbolische actie een kantoorpand bezet van een met de actie sympathiserende eigenaar. Daarna trok een kleine demonstratie naar het stadhuis, waar D66?leider Boris Dittrich een petitie overhandigde.
De actievoerders vinden het schandalig dat in Amsterdam ruim een miljoen vierkante meter kantoorgebouwen leegstaat, terwijl meer dan zeven duizend studenten geen kamer kunnen vinden en de wachttijden toenemen. Ze pleiten ervoor dat de gemeente om de tafel gaat zitten met woningcorporaties, kantooreigenaren en studentenorganisaties om oplossingen te zoeken. Leegstaande kantoorruimte moet geschikt gemaakt worden voor bewoning door studenten, zonodig met tijdelijke contracten.

De petitie vraagt ook om de mogelijkheid dat studenten zich bij onderhuur kunnen inschrijven in de gemeente. Zo kan worden voorkomen dat de koppelingswet het studenten binnenkort nog moeilijker zal maken geschikte woonruimte te vinden. De gemeenteraad heeft toegezegd de petitie te bespreken. (OvB/HOP)