Wegblijven Bos en Balkenende ‘slapper dan slap’

‘Actie geslaagd!’ Tamira Combrink van de organisatie roept donderdag aan het eind van de middag de overwinning uit als de lange stoet demonstranten terug is op een zonnig Malieveld. ‘We waren met meer dan op 12 november. We hebben veel bereikt’, sluit Linda van Beek van het ISO de dag optimistisch af.
Over het aantal demonstranten verschillen zoals gewoonlijk de meningen. Teletekst noemt vijfduizend, de organisatie het dubbele. Feit is dat het begin van de stoet al voorbij het Centraal Station is, als de staart nog van het Malieveld moet vertrekken. Daartussen ligt het ministerie van Financiën, waar demonstratief ‘proefballonnetjes’ worden opgelaten, uit protest tegen de drieste bezuinigingsvoorstellen van een paar topambtenaren.
Zo is er meer symboliek. Studenten delen droog brood uit. Er wordt voortdurend gefloten, want als de bezuinigingen op de studiefinanciering doorgaan kunnen studenten naar hun geld fluiten. Voor het ministerie van Economische Zaken lopen velen achteruit, net als de kwaliteit van het onderwijs. EZ gaat immers over de GATS-onderhandelingen, die het hoger onderwijs als handelswaar zou kunnen aanmerken. Tegen dat onheil wordt later op de middag nog apart gedemonstreerd.

Nee, dan Cuba. Daar is het onderwijs nog altijd gratis en toegankelijk, schrijft een nieuw-communistisch pamfletje, dat verder spreekt van een ‘naar terrorisme neigende aanslag op onderwijs’. Een bloemkool op het hoofd van een studente antropologie verbeeldt de hersenen, waaruit Balkenende stukjes eet. Ook de spandoeken laten zich niet onbetuigd: ‘Een kut-idee, daar help je niemand mee’ en ‘Wederom genaaid’. ‘Verdubbeling Halvering’ vat bondig de vermeende gevolgen samen van de voorgestelde verdubbeling van het collegegeld.
De meeste media-aandacht gaat uit naar een student die het ijskoude water van de Hofvijver trotseert om naar het Torentje te zwemmen. Daar houdt hij een spandoek omhoog, waar Balkenende niet van zal schrikken: ‘Respect’.

De demonstratie verloopt verder vlekkeloos en zonder verrassingen. De ordedienst houdt nodeloos de wacht bij een stapel stenen, want niemand lijkt uit te zijn op deze harde argumenten. Enig minpunt is dat Bos en Balkenende het laten afweten. Ze hadden beloofd na de demonstratie op het podium te verschijnen, maar uiteindelijk moet de boze menigte volstaan met luid boegeroep in het mobieltje van Noortje van der Meij van de LSVb, die zegt dat Wouter Bos aan de lijn is.

‘Dat ze wegblijven is slapper dan slap’, zegt ze na afloop. ‘Ze zouden het te druk hebben met de formatie, maar ze zitten hier vlakbij.’ In hun plaats proberen de kamerleden Joldersma (CDA) en Hamer (PvdA) de menigte gerust te stellen: er wordt niet bezuinigd. Niks kiezersbedrog. Hoe nu? Was die hele actie dan niet nodig? Noortje: ‘Het was een preventieve actie. Het gaat om plannen, dus nu kunnen we die nog tegenhouden.’ (OvB/HOP)