Bal Masqué tegelijk met Poëzieavond

Studenten van de Akademie voor Kunst & Vormgeving/St. Joost staan donderdag 24 april voor de keuze: naar het Bal Masqué in Breda of naar de Poëzieavond in Den Bosch. Beide kunstacademies organiseren die avond een activiteit waarop zowel Bossche als Bredase studenten welkom zijn.

De Poëzieavond is al maanden geleden gepland, maar dat is blijkbaar niet doorgedrongen in Breda. Dennis Elbers, vierdejaars schilderen en medeorganisator van het Bal Masqué: ‘We hebben die datum in overleg met onze coördinatoren en de administratie gepland. Maar ons was niks bekend van de Poëzieavond. Jammer, want als we het hadden geweten, hadden we een andere datum geprikt.’
De student verwacht sowieso al niet zoveel studenten uit Den Bosch. Bij het vorige gezamenlijke feest in Den Bosch stelde St. Joost een gratis bus beschikbaar voor studenten die in Breda wonen. ‘We kregen te horen dat Den Bosch daar geen geld voor heeft, dus we hebben er al op gerekend dat er weinig Bossche studenten op ons feest komen.’ Koen Dijkman, destijds organisator van het feest in Den Bosch gaat nog proberen zelf een bus te regelen voor Bossche studenten.
Ook de organisatie van de Poëzieavond baalt van de overlapping. Er is besloten de avond in ieder geval een uur eerder te laten beginnen dan de bedoeling was, om 19.00 uur. Het duurt tot ongeveer half elf. Bezoekers zouden daarna nog een paar uur van het Bal Masqué mee kunnen pikken.

Tijdens de Poëzieavond in Den Bosch met het thema Weg met Ons geven zes allochtone dichters en schrijvers hun visie op de Nederlandse identiteit. Uitgenodigd zijn Kader Abdolah, Jana Beranová, Vamba Sheriff, Halil Gür, Felix Kaplan en Mustafa Stitou. Er is ook een expositie en er worden filmpjes getoond. Deze expositie en filmpjes, de uitnodigingen, het decor en de banieren zijn gemaakt door vijftig studenten van de opleiding Visuele Communicatie. Kijk voor meer informatie op www.kunstbos.nl.
Op het Bal Masqué in Breda worden bezoekers geacht een masker te dragen. Er is live muziek, onder meer van Tok Tek, een laptopartiest en Zaphod een live drum ’n bass-act. Het feest begint om 21.00 uur. Kaartjes zijn vanaf 10 april verkrijgbaar in onder meer het winkeltje van St. Joost. (PM)