“‘Een beetje innovatief is beter dan helemaal niet’”

‘Breda moet niet te arrogant worden. Zo goed ligt de stad nu ook weer niet.’ Propedeusestudenten van de HEAO in Breda gingen vandaag in De Nieuwe Veste in debat over het innovatief vermogen van het Bredase bedrijfsleven.
In het kader van de Economische Barometer Breda deden eerstejaars een week lang onderzoek hiernaar bij bedrijven in de regio.
Als goede accommodaties ontbreken, dan wijken bedrijven uit naar andere steden die dichtbij België liggen. Daarom moet Breda actief bedrijven gaan werven, meent een propedeusestudent. ‘Ik heb gehoord dat een bedrijf als Esso juist vanwege de goede ligging naar Breda is gekomen, niet omdat het zo goed bereikbaar is vanuit de Randstad of de rest van de Benelux’, reageert een medestudent.
Uit de discussie bleek dat lang niet alle bedrijven tevreden zijn over de rol van de gemeente Breda. De stad wil graag meer innovatieve bedrijven aantrekken, maar deze zien de gemeente en met name banken vaak als een belemmering om met iets nieuws te beginnen.
‘Een bedrijf wilde een nieuw project starten, maar dat was volgens de gemeente niet innovatief genoeg. Er kwam dus geen subsidie voor. Daarom heeft het bedrijf dat project maar laten varen’, vertelt een student. ‘Maar het is toch altijd beter om iets te beginnen wat maar een beetje innovatief is dan helemaal niets nieuws te beginnen?’
Bedrijven verwachten sowieso meer initiatief van de gemeente, zo bleek uit het onderzoek dat de propedeusestudenten uitvoerden. Zo moet de gemeente bijeenkomsten organiseren waar verschillende bedrijven elkaar kunnen ontmoeten en kunnen bekijken of er samengewerkt kan worden en eventueel een cluster gevormd kan worden. De gemeente moet daarin durven investeren.
Van een bedrijf kregen studenten te horen dat het ‘typisch iets voor de gemeente Breda is om studenten onderzoek te laten doen naar het innovatief vermogen’. ‘Bedrijven willen meer professionaliteit van de gemeente’, zegt een propedeusestudent. ‘Ze moeten samen om de tafel gaan zitten.’ (SW)