Europese studentenbonden voorop in anti-oorlogsprotesten

Meer dan honderdduizend studenten demonstreerden afgelopen donderdag in Spanje tegen de ‘imperialistische interventie in Irak’, tijdens een studentenstaking waar volgens de studentenvakbond meer dan driekwart van de studenten aan deelnam.
De Spaanse studenten, die ook deze week weer massaal de straat opgaan, staan niet alleen in hun verzet. Hun Britse collega’s van de National Union of Students lieten in een korte verklaring weten dat ‘het bombarderen van een van de oudste beschavingen ter wereld en het doden van duizenden onschuldige mensen niet de manier is om veranderingen teweeg te brengen’ en riepen studenten op deel te nemen aan de grote demonstraties in Londen.
De website van de Waalse Fédération des Étudiant(e)s francophones opent met ‘No Blood for Oil’, de Unione degli Universitari roept alle studenten op om 12 april in Rome te demonstreren en de Duitse ‘Hochschulen gegen Krieg’ steunen de Duitse regering in haar verzet tegen de Amerikaans-Britse koers.
De Nederlandse studentenbonden blijven achter. De LSVb is aangesloten bij de International Union of Students, die haar lidbonden oproept de studentenpopulaties deze week te mobiliseren voor wereldwijde vredesdemonstraties, maar de bond zwijgt zelf in alle talen over het conflict.
Volgens Hiske Arts van de LSVb is dat een bewuste keuze. Vanwege de onderhandelingen over een nieuw regeerakkoord valt er voor de studentenbonden veel te winnen, maar ook veel te verliezen. De LSVb wil zich daar op concentreren. ‘We stellen ons nu op als een echte onderwijsbond. Bovendien is zo’n oorlog een heel complex probleem, waar lang niet alle studenten hetzelfde over denken.’
Ook het ISO kiest voor neutraliteit en houdt zich afzijdig. ‘Het ISO heeft geen politieke kleur, en neemt dus ook geen politieke standpunten in’, zegt voorzitter Linda van Beek. (WvD/HOP)