“Hogescholen inventariseren risico’s van SARS”

De Hogeschool ’s-Hertogenbosch en de Hogeschool Brabant gaan onderzoeken of de aanwezige Chinese studenten de laatste maanden nog in hun vaderland zijn geweest of bezoek hebben gehad van familieleden. Dit in verband met de mogelijke risico’s vanwege de longziekte SARS.

Volgens Thom van den Brule, hoofd studentenzaken bij de Hogeschool ’s-Hertogenbosch, is er geen directe aanleiding tot ongerustheid. ‘Het leeft in het land en daarom is het goed om ook binnen de eigen instelling te kijken’, zegt hij. ‘De meeste Chinese studenten zijn in september begonnen. Toen speelde SARS volgens mij nog niet. Maar ik weet niet wat de incubatietijd is. Daarover moet ik nog overleggen met de GGD.’
Aan de beide hogescholen studeren meer dan honderd studenten uit China. De opleiding International Business & Management Studies van de Hogeschool Brabant telt zo’n 75 studenten uit China, waarvan er dertien in het buitenland vertoeven. De Academie St. Joost kent één Chinese student. Aan de Hogeschool ’s-Hertogenbosch studeren er twintig bij Civil Engineering, acht bij International Business & Languages en vier bij de Academie voor Kunst & Vormgeving.
Mocht blijken dat Chinese studenten in risicogebieden van de longziekte zijn geweest, dan is het aan de GGD om te bepalen wat te doen, stelt Van den Brule. (GR)