Studiepunten halen aan TU Eindhoven

Derde- en vierdejaarsstudenten van de Afdeling Bouw & Management in Tilburg en de Academie voor Bouwkunde & Civiele Techniek in Den Bosch kunnen in het nieuwe schooljaar ook studiepunten halen aan de Technische Universiteit Eindhoven.
Studenten die na het behalen van hun diploma aan de Hogeschool Brabant of Hogeschool ‘s Hertogenbosch nog verder willen studeren aan de faculteit bouwkunde van de TU Eindhoven, kunnen door het schakelprogramma al vast wennen aan de onderwijscultuur van de TU, zegt Peter Hollants, manager van de Afdeling Bouw & Management.
‘Tussen de hogeschoolbachelor en de universiteitsbachelor gaapt een groot grijs gat’, zegt Hollants. ‘Bouwkunde aan de TU is veel wetenschappelijker. De nadruk ligt daar meer op wiskunde. Daardoor stromen onze studenten niet zo gemakkelijk in.’
Het schakelprogramma waarvoor acht studiepunten te halen zijn, moet de overgang tussen hogeschool en universiteit vergemakkelijken. In het programma worden meer wiskundige vakken aangeboden.
Met de samenwerking hoopt Hollants ook beter zicht te krijgen op studenten die met hun studie aan de TU Eindhoven stoppen. ‘In het verleden kregen we veel vwo’ers, maar tegenwoordig kiezen deze sneller voor een studie aan de universiteit. Desondanks haken veel van die studenten voortijdig af. Ik vraag mij af waar die studenten blijven en op welke manier wij die studenten kunnen binnenhalen.’ (CB)