Van der Hoeven en bonden zijn het eens: 2,25 procent

Er is een onderhandelaarsakkoord tussen de minister van Onderwijs, Maria van der Hoeven, en de onderwijsbonden over een nieuwe cao. Vorige week liepen de bonden nog boos bij de onderhandelingen weg. Met 1/2 promille extra en een eenmalig extraatje van 100 euro is de kloof nu gedicht.
Het onderwijspersoneel krijgt met ingang van 1 maart 2003 een loonsverhoging van 2,25 procent en een eenmalige verhoging van de eindejaarsuitkering met 100 euro. Op het ‘uiterste bod’ van 2,2 procent en geen verhoging van de eindejaarsuitkering, dat de minister vorige week deed, waren de onderhandeling nog vastgelopen.
Volgens de Algemene Onderwijsbond (AOb) is met dit akkoord gekozen voor loonmatiging. ‘Een gezonde economie biedt de beste kansen voor verdere investeringen in het onderwijs’, meent de bond.
Voor het basisonderwijs en het vmbo worden extra middelen uitgetrokken. Er is onder andere afgesproken dat scholen voor primair onderwijs geld krijgen voor 900 nieuwe banen ter ondersteuning van leraren en schoolmanagement. Vmbo-scholen krijgen geld (gemiddeld 67.000 euro per school) om leraren extra te belonen. Er zijn afspraken gemaakt om te waarborgen dat het geld voor personeelsbeleid ook echt op schoolniveau terechtkomt en daadwerkelijk wordt ingezet voor het personeel. (FG)