Amerika-debat met Maarten van Rossem en Arend Jan Boekestijn

Amerika-deskundige Maarten van Rossem en Europa-deskundige Arend Jan Boekestijn treden woensdag 4 juni aan de Hogeschool Brabant in debat over de veranderende rol van Amerika in de wereldpolitiek. Het debat is bedoeld voor alle studenten en medewerkers van de Hogeschool Brabant en de NHTV.

Wat bezielt de Amerikanen en hoe kijken wij Europeanen daar tegenaan? Wat betekenen de veranderingen in de internationale verhoudingen voor de ‘brandhaarden’ in de wereld? Hoe verder na de inval in Irak met de verhouding tussen de Verenigde Staten en Europa in de wereldpolitiek?
Op deze vragen geven Maarten van Rossem en Arend Jan Boekestijn antwoorden tijdens het Hogeschooldebat. Beide werken als historicus aan de Universiteit Utrecht. Daarnaast treden zij regelmatig op in radio- en televisieprogramma’s. Van Rossem is een begaafd ‘debater’ en is fel tegenstander van het Amerikaanse ingrijpen in Irak.
Arend Jan Boekestijn kwam de afgelopen maanden veelvuldig in het nieuws met zijn verdediging van het Amerikaanse standpunt. Hij is een rechtlijnig en hard ‘debater’. Zijn pro-Amerikaanse standpunt is ingegeven door de overtuiging dat Europa zich buiten de werkelijkheid van de wereldpolitiek plaatst. Hij onderschrijft de woorden van de Amerikaanse schrijver Robert Kagan: Europa leeft op de planeet Venus, de godin van de liefde, en Amerika op de planeet Mars, de god van de oorlog. Twee werelden die steeds verder uit elkaar lijken te drijven. Wat moet er gedaan worden om dat te voorkomen?
Arabist Youssef Azghari, docent aan de Hogeschool Brabant en filosoof Desiree Verweij van de KMA in Breda dienen de historici van repliek.

Het debat is een gezamenlijk initiatief van Studium Generale van de Hogeschool Brabant en de opleiding Maatschappelijk Werk & Dienstverlening, het studentenpastoraat De Verdieping en Impuls, de krant van de Hogeschool Brabant. Het idee ontstond na klachten van studenten en medewerkers die aan de Hogeschool Brabant een plek missen waar ze met elkaar in debat kunnen over actuele onderwerpen. Als het een succes wordt, zal in de toekomst twee keer per jaar een debat worden georganiseerd. (MS)

Amerika-debat
Woensdag 4 juni; 16.15-18.00 uur
Hogeschool Brabant, Hogeschoollaan 1 in Breda