Een kunstwerk van gordijnen

Kunststudente Inge van den Kroonenberg wil een gordijn van minstens 350 meter lang maken. Het moet komen te hangen tussen het terrein van de Bossche kunstacademie en de nieuwbouw van het Paleiskwartier, een nieuwe wijk achter het station in Den Bosch.
Kroonenberg is derdejaarsstudent BEAM (Beeldhouwen En Andere Media) van de Akademie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch. Vorig jaar zette zij een bus op vier grote kussens van twee bij twee meter. Daarmee wilde ze de bus ‘tot rust laten komen’. Een aanwezige buschauffeur merkte dan ook op dat het leek ‘alsof de bus sliep’. Dit jaar wil ze met haar project wat ‘burgerlijkheid het Paleiskwartier binnenbrengen’. Kroonenberg: ‘Er staan hier veel moderne appartementen. De gebouwen zijn bijna futuristisch. Toen ze net bewoond waren, dacht ik al dat het niet lang zou duren tot dat er weer glasgordijntjes voor de ramen zouden hangen. En zo was het ook. Mensen willen het toch lekker cosy maken. Mijn gordijnen zijn een statement. Ze zijn een tegenhanger van zoveel overdaad aan glimmende appartementen. De burgerlijkheid blijft altijd.’
Vooral in haar geboortedorp Arcen in Limburg kreeg ze veel reacties op haar oproep voor gordijnen. ‘Ik kwam telkens met koffers vol weer in Den Bosch. Sommigen waren nog van grootmoeders of zelf gehaakt. Ik heb er nu genoeg, maar glasgordijnen kan ik nog wel gebruiken, want die vind ik het mooist.’ De studente wilde haar gordijnen eerst permanent ophangen aan palen, maar een constructie daarvoor bleek moeilijk te maken. Nu roept ze vrijwilligers op de gordijnen omhoog te houden. Ze heeft daarvoor tussen de vijftig en zestig mensen nodig. Het is de bedoeling dat over enkele weken de gordijnen ‘opgehangen’ worden. (PM)