Fraude-aangifte Hermans was ‘beetje vaag’

Het Openbaar Ministerie kon weinig aanvangen met de fraude-aangifte van oud-minister Hermans tegen zes hogescholen. Dat schrijft minister Donner (Justitie) in reactie op Kamervragen van Lousewies van der Laan (D66).
De democrate wou weten hoe het mogelijk was dat vijf van de zes hogescholen vrijuit gaan in de ‘hbo-fraude’. Instellingen streken subsidie op voor studenten die niet of nauwelijks les kregen.
De vijf instellingen die een poosje geleden opgelucht ademhaalden, waaronder de Hogeschool Brabant, waren door Hermans aangegeven vanwege hun deelname aan de Vlaamse carrousel. Belgische studenten werden rondgepompt langs verschillende instellingen die er subsidie voor opstreken, zonder zich noemenswaardig in te spannen.

Hoezeer de Vlaamse Carrousel ook indruist tegen het rechtsgevoel van Hermans, staatssecretaris Nijs en de hele Tweede Kamer, nergens in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek staat dat het niet mag. Bruikbaar waren alleen de 53 vervalste inschrijvingen van Saxion IJselland, die wél onder de aangifte vielen. Die instelling wordt dan ook vervolgd.
Het door het ministerie van Onderwijs aangedragen materiaal gaf volgens een zegsman van het OM geen aanleiding nog meer zaken te onderzoeken. ‘Je maakt altijd de afweging: hoeveel informatie hebben we, hoeveel mankracht staat tot onze beschikking en wat is het effect van een strafrechtelijk onderzoek voor de hogescholen?’

Een zegsman op het ministerie van Onderwijs reageert gelaten op de uitleg van het OM. ‘Niets tegen in te brengen, want de aangifte was een beetje vaag. Je kunt je er alleen maar bij neerleggen. Dat doet Nijs dan ook.’
Toch zijn de deelnemers aan de Vlaamse Carrousel nog niet van Nijs af. Het ministerie van Onderwijs gaat de dossiers van de betrokken hogescholen nog eens napluizen op mogelijk strafbare feiten waar het OM wél iets mee kan. Al verwachten ze daar in Zoetermeer niet veel van. ‘De kans is klein dat er wat uit komt’, aldus de zegsman van Onderwijs.
Bovendien gaat de staatssecretaris onterecht opgestreken subsidies terugvorderen. Het ‘zelfreinigende’ fraude-onderzoek van het ministerie heeft in het hbo 22 zondaars opgeleverd, waarvan namen en adressen bij het departement bekend zijn. De onafhankelijke commissie-Schutte zal het nog eens dunnetjes overdoen, omdat de Tweede Kamer had vorswerk van het ministerie ondeugdelijk vond. (PH/HOP)