Hbo-Recht Tilburg en Den Bosch in één ‘school’

De opleidingen Hbo-Recht in Den Bosch en in Tilburg worden ondergebracht in één ‘school’. Dat hebben de besturen van de Stichting Brabantse Hogescholen en Fontys Hogescholen besloten.

Het besluit volgt op de toestemming van minister Nijs van OC&W aan de besturen van beide hogescholen om komend studiejaar gezamenlijk Hbo-Recht in Tilburg te mogen starten. De beide hogescholen moeten wel bevestigen dat het een gezamenlijke onderneming is. Geen van beide partijen mag zelfstandig een dergelijke opleiding aanbieden, zo is de voorwaarde. ‘Wij stemmen daarmee in’, zegt Anneke Nijenhuis, lid van de Raad van Bestuur van de Stichting Brabantse Hogescholen.
Zowel de Stichting Brabantse Hogescholen als de Fontys Hogescholen hebben toestemming gevraagd een opleiding Hbo-Recht in Tilburg te mogen beginnen. Alleen Fontys kreeg aanvankelijk een licentie omdat het ministerie één opleiding in Tilburg voldoende vindt. Omdat de beide – concurrerende – hogescholen de handen ineengeslagen hebben, krijgen zij alletwee alsnog de benodigde licentie. ‘Het betekent dat wij de Tilburgse opleiding gemeenschappelijk moeten blijven aanbieden’, stelt Nijenhuis.
De besturen zijn teruggekomen op het eerdere besluit de Bossche en Tilburgse opleidingen Hbo-Recht los van elkaar te organiseren. Het blijven weliswaar aparte opleidingen die op de verschillende locaties plaatsvinden, maar zij komen in één organisatorische eenheid. Wanneer en hoe dit vormkrijgt, wordt onderzocht. Ook wordt bezien in hoeverre er gezamenlijk wordt opgetrokken met betrekking tot de curricula en de docenten. (GR)