Kunststudenten tekenen het weekend door

Zestien derdejaarsstudenten Autonome kunst gaan 49 uur achter elkaar tekenen. De tekenmarathon begint aanstaande vrijdag om vier uur ’s middags en vindt plaats in de Bredase tentoonstellingsruimte Lokaal 01.
‘We willen met zijn allen één kunstwerk maken’, zegt derdejaars Autonoom Stanley van der Meer. De tekeningen die de studenten maken verfrommelen ze tot propjes. Die komen vervolgens op een grote hoop te liggen. Het wordt een gezamenlijk kunstwerk dat verwijst naar de overdaad aan beelden en informatie in onze cultuur.
De tekenmarathon is een experiment. De studenten willen kijken of de groep tot een gezamenlijk werk kan komen. Van der Meer: ‘Wat er precies gaat gebeuren is meer een vraag dan een antwoord. Ik kan wel alvast zeggen dat iedereen zin heeft in het weekend.’
Het publiek dat de marathon bezoekt kan meedoen. ‘Het lijkt me heel leuk om voor elkaar te krijgen dat andere mensen ook gaan tekenen. Of dat ze de propjes open maken. De berg met tekeningen is een schatkamer. Je trekt één prop open en daarin vind je iets unieks.’
‘Het is geen eitje om zestien eigenzinnige types iets gezamenlijks te laten doen’, zegt Van der Meer.
Dat is ook het onderwerp van een onderzoek, dat vooraf ging aan de tekenperformance. Een eerdere actie in het teken van dat onderzoek was ‘landje veroveren’. In één ruimte mochten de studenten doen waar ze zin in hadden. De bijbehorende vraag van de actie was of de deelnemers behoefte hadden aan regels. Toen een paar studenten tekeningen en andere kunstwerken hadden gemaakt, heeft één groepslid alles zwart geschilderd. Daarmee was ‘landje veroveren’ afgelopen.
‘Er is volgens mij wel behoefte aan spelregels’, vindt de derdejaarsstudent. Daarom heeft de tekenmarathon een strakker stramien dan het landje veroveren. (MD)