Kunststudenten uit Den Bosch, Breda en Antwerpen ontmoeten elkaar

Vierdejaarsstudenten van de kunstacademie in Den Bosch, Breda en Antwerpen krijgen voor het eerst de gelegenheid elkaar te ontmoeten. Onder de titel ‘u bent hier en niet elders’ wordt dinsdag 27 en woensdag 28 mei voor het eerst de Centrale Academie Ontmoeting gehouden, georganiseerd door Lokaal 01 in Breda.

Op deze bijeenkomst praten studenten, die momenteel nog druk bezig zijn met hun eindwerk, in Lokaal 01 met een aantal bekende kunstenaars over elkaars werk en de toekomst van het kunstenaarschap.
Verspreid over twee dagen kan er gekozen worden voor vier werkgroepen met verschillende thema’s, onder andere ‘vrijheid in engagement’, ‘kunst of bedrijfscultuur’ of ‘concept is geen beeld’. Tijdens de werkgroepen presenteren de studenten het eindexamenwerk, het meest recente of dierbare werk. Medestudenten en gastkunstenaars geven commentaar op de werken. Beide dagen worden met een plenaire bijeenkomst afgesloten.
De Centrale Academie Ontmoeting is ontstaan vanuit het idee dat vierdejaarsstudenten in de maand mei het einde naderen van hun academiecarrière en daarna het ‘echte’ kunstenaarschap gaan beleven. Om de studenten wat meer bagage te geven en bovendien bewust te maken wat leeftijdgenoten op andere academies bezighoudt, is deze ontmoeting georganiseerd. Tegelijkertijd is het een gelegenheid voor studenten om met gastkunstenaars over hun (eindexamen-) werk te praten.
Beide dagen duren van 10.00 uur tot 17.30 uur. Lokaal 01 is te vinden aan de Kloosterlaan 138 in Breda. (CB)