Regeerakkoord voorzichtig positief ontvangen

Onderwijskoepels en studentenbonden hebben voorzichtig positief gereageerd op het vrijdag gepresenteerde regeerakkoord. VSNU, HBO-raad, ISO en LSVb zijn blij met de extra investering van 800 miljoen euro, maar hopen snel op meer duidelijkheid.
Alle partijen zijn hierover natuurlijk verheugd. ‘Na al die bezuinigingen wordt het onderwijs eindelijk gespaard’, aldus een opgeluchte Baukje Keijzer van universiteitenvereniging VSNU. Ook de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) is tevreden. ‘We zijn er van overtuigd dat de studentenacties van de afgelopen maanden iets duidelijk hebben gemaakt’, aldus secretaris Hiske Arts.

Hoe de buit wordt verdeeld, is vooralsnog onduidelijk. Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) is daarom voorzichtig. ‘Deze investerigen geven vertrouwen. Het is nu aan de bewindslieden om de kwaliteitsverbeteringen ook daadwerkelijk vorm te geven’, schrijft de bond.
De HBO-raad is al even genuanceerd. ‘Het extra geld is natuurlijk prachtig”, zegt woordvoerster Ina Bakker. ‘Maar we willen wel graag snel weten waaraan dat geld wordt besteed.’ De HBO-raad hoopt onder meer op een extra investering voor de hbo-masters. (TdO/HOP)