Wendy van de Sande tweede bij De Zilveren Vlam

Met haar afstudeeropdracht heeft Wendy van de Sande, student Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek aan de Faculteit Techniek & Natuur in Etten-Leur de tweede prijs gewonnen bij de wedstrijd De Zilveren Vlam.
Deze onderscheiding wordt jaarlijks toegekend aan een student van het laboratoriumonderwijs die de beste afstudeeropdracht heeft geschreven. Volgens de jury heeft de studente een belangrijke bijdrage geleverd aan het bestrijden van infectieziekten bij inwoners van landen rond de evenaar.
Van de Sande heeft onderzoek gedaan naar de schimmel madurella mycetomis. Deze schimmel kan bij mensen die rond de evenaar wonen infecties veroorzaken met ernstige gevolgen. De infectie wordt meestal opgelopen door doornen van acaciabomen in de voet. In eerste instantie merkt de patient niets van deze ‘stille’infectie. Maar op den duur worden weefsel en bot aangetast en dat kan leiden tot zware verminkingen en zelfs tot afsterven van ledematen.
Van de Sande heeft bekeken welke genetische eigenschappen de schimmel heeft waardoor de ziekte kan ontstaan. Het is een onderdeel van een groter onderzoek aan het Erasmus Medical Center in Rotterdam dat werd geleid door een deskundige uit Soedan. Door dit onderzoek kan gericht worden gezocht naar medicijnen en behandelingen voor de ziekte.
Het onderzoeksmateriaal waarmee ze heeft gewerkt was afkomstig van inwoners uit Soedan.
In totaal hebben zestien hogescholen in Nederland meegedaan aan De Zilveren Vlam. (CB)