‘Advocaten huiverig voor Hbo-Rechten’

Advocaten staan ‘huiverig’ ten opzichte van de opleiding Hbo-Rechten. ‘Zij zijn van mening dat het rechtenvak thuishoort bij de universiteit. Het lijkt erop dat ze zich bedreigd voelen.’ Dit zei Sandra Hendriks van Randstad Young Professionals tijdens een bijeenkomst gistermiddag aan de Hogeschool ’s-Hertogenbosch.
Samen met collega Noortje van den Elsen presenteerde zij een onderzoek naar de markt voor afgestudeerden Hbo-Rechten. Zij bezochten veertig bedrijven en overheidsinstellingen in de regio Den Bosch en Tilburg, waaronder gemeenten, ROC’s, advocatenkantoren en banken. Negentig procent van de geïnterviewden had nog nooit gehoord van de opleiding Hbo-Rechten, vertelden zij. Dit jaar is deze opleiding aan de Hogeschool ’s-Hertogenbosch als enige in Nederland van start gegaan en in september begint dezelfde studie in acht andere plaatsen, waaronder Tilburg.
Ondanks de onbekendheid met de opleiding konden de ondervraagde functionarissen legio functies voor afgestudeerden benoemen: zoals medewerker bij de afdeling juridische zaken, mediator arbeidsgeschillen, secretaris bij gemeenten, schadeafhandelaar, consulent sociale zaken en medewerker asielbeleid. Bijna alle bedrijven en instellingen hadden mogelijkheden voor stage- en afstudeerplekken, zo bleek tijdens de gesprekken. De onderzoekers concluderen dat ondanks de economische recessie er een onverminderde vraag is naar juristen op hbo-niveau. Hbo’ers hebben zelfs een streepje voor op afgestudeerde rechtenstudenten van de universiteit. De laatsten blijken niet altijd over de nodige communicatieve vaardigheden te beschikken. ‘De toegevoegde waarde van de afgestudeerden Hbo-Rechten zijn de sociale vaardigheden plus het feit dat het teamplayers zijn’, zei Van den Elsen.
De Randstad-medewerksters opperden om bij de start van de Juridische Hogeschool Tilburg/Den Bosch, die vanaf volgend schooljaar de Bossche en Tilburgse opleiding gaat verzorgen, gezamenlijk een debat te organiseren volgens het Lagerhuis-model. Presentator Paul Witteman is daarvoor al gepolst en heeft te kennen gegeven beschikbaar te zijn. (GR)