Drie genomineerden voor nieuwe kunstprijs

De Akademie voor Kunst & Vormgeving ´s-Hertogenbosch heeft een nieuwe prijs bedacht voor afstuderende vormgevers: de Ampersandprijs. Wie in zijn eindexamenwerk het beste de grenzen van zijn vak heeft opgezocht of zelfs overschreden, krijgt de prijs en wint daarmee een mooi bladenpakket.
Ampersand is de in de grafische wereld bekende benaming voor het &-teken. Docent Dick Bakker, medebedenker van de prijs: ‘Hiermee willen we zeggen dat de winnende student wat extra´s heeft gedaan, bijvoorbeeld omdat hij theatrale elementen aan zijn werk heeft toegevoegd.’
Er zijn drie studenten genomineerd: Barbara van den Berg, Linda van der Vleuten en Adriaan Melligers. De winnaar krijgt een jaar lang gratis abonnementen op toonaangevende vormgevings- en fotobladen en mogelijk ook op een landelijke krant. ‘Ook voor afgestudeerden is het belangrijk dat zij zich op de hoogte houden van wat er op vormgevingsgebied gebeurt. Zo’n bladenpakket is daarvoor een extra stimulans’, vertelt de docent. De jury bestaat uit de twee gecommitteerden die ook het eindexamenwerk mede beoordeeld hebben: Colette Sloots, vormgever bij het NRC-Handelsblad en Joost Overbeek, zelfstandig vormgever en docent op de kunstacademie Arnhem.
Vrijdag 27 juni, tijdens de diploma-uitreiking op de kunstacademie wordt bekendgemaakt wie de prijs krijgt. Dan worden ook twee andere prijzen uitgereikt: de Lucasprijs voor de meeste belovende student en de Scriptieprijs voor de beste scriptie. (PM)