ECHO-award naar Amsterdam en Delft

Origineel, creatief en maatschappelijk betrokken. Die eigenschappen hebben Adel Benkina, student Management, Economie & Recht aan de Hogeschool van Amsterdam de Echo-award voor hbo-kandidaten bezorgd. Samen met medewinnaar Rhyenne Zimmerman, studente Life Science & Technology aan de Technische Universiteit Delft mag hij een summercourse volgen aan de Universiteit van Los Angeles in de Verenigde Staten.
De marokkaanse Benkina maakte indruk op de jury door zijn frisse en verrassende presentatie op het thema ‘‘What does it take to make higher education a meaningful experience in a multicultural society?’ De Antilliaanse Zimmerman is volgens de jury een lichtend voorbeeld voor anderen vanwege haar studieprestaties, persoonlijke inzet, maatschappelijke betrokkenheid en het brede scala aan activiteiten.
Het Expertise Centrum allochtonen Hoger Onderwijs (ECHO) reikt de award jaarlijks uit aan studenten van talentvolle allochtone studenten. Met de award wil ECHO studenten die als rolmodel fungeren onder de aandacht brengen om de eenzijdige beeldvorming omtrent studenten van niet-westerse herkomst positief te beïnvloeden. Op dit moment is 11 procent van alle studenten die staan ingeschreven bij de Informatie Beheer Groep van allochtone afkomst. In 1994 was dit nog maar 1 procent.
Vanuit de Hogeschool Brabant was Ayse Yilmaz, tweedejaarsstudent aan de Opleiding Allochtone Levende Talen (OALT) door de directie van de PABO voorgedragen voor de award. Ze werd uiteindelijk door de jury niet genomineerd. (MvH)