Eef Augustinus wint Lucasprijs

‘Ik weet nu niets anders te zeggen, dan tof.’ Dat was de eerste reactie van Eef Augustinus, studente van de afdeling Schilderen, tekenen en andere media van de Akademie voor Kunst en Vormgeving ‘s-Hertogenbosch. Vanmiddag kreeg zij uit handen van de Wethouder van Cultuur, R. van der Mortel, de Lucasprijs uitgereikt.
De Lucasprijs, waaraan een geldbedrag van 2500 euro is verbonden, is bestemd voor de meest veelbelovende eindexamenstudent van de academie en wordt jaarlijks door de gemeente ’s-Hertogenbosch beschikbaar gesteld.
De jury bestaande uit Arno van Roosmalen, beeldend kunstenaar Thomas Bakker en
Nikki Gonnissen van ontwerpburo Thonik in Amsterdam waren unaniem in hun keuze voor Augustinus. ‘De foto’s van Eef Augustinus laten qua compositie en opbouw eenvoudige, heldere beelden zien. Het zijn oprechte, open registraties. Toch tonen deze zelfportretten, waarbij de maakster zelf figureert in steeds andere personages, een gelaagdheid aan betekenissen. Zonder al te expliciet te zijn bevatten de foto’s een onheilspellende laag. Het intrigerende is dat de foto’s zelfportretten blijven, ook al zijn ze geënsceneerd. Het getoonde werk is een coherent geheel en straalt kracht uit. Ook individueel blijven de foto’s van een kwalitatief hoog niveau’, stelde de jury in haar rapport vast. .
De andere genomineerden voor de Lucasprijs waren Lotte van Lieshout, Toine Kamps, Jeroen Hensing, Richard Spierings en Marieke de Kleijn.
Naast de Lucasprijs werd er dit jaar voor het eerst de Ampersandprijs voor afstuderende vormgevers uitgereikt. Als winnares kwam hier Barbara van den Berg uit de bus. Ten slotte won Leanne Kempees de Scriptieprijs, voor de beste scriptie.
De eindexamenexpositie is nog tot 3 juli te bekijken in het gebouw van de academie. De openingstijden zijn van twaalf tot vijf uur. (KvdL)