Megahogeschool InHolland trekt weinig studenten

De grootste hbo-instelling van Nederland, InHolland, doet het slecht bij aankomende studenten. De gigant trekt op dit moment rond 14 procent minder studenten dan de vier hogescholen die vorig jaar werden samengvoegd.

Ongeveer 89 duizend nieuwe studenten hebben zich bij de Informatie Beheer Groep (IBG) ingeschreven voor een studie in het hoger onderwijs. Dat is een fractie minder dan vorig jaar.
De IBG-cijfers geven een indicatie van de verdeling over de hogescholen en universiteiten. Aankomende studenten kunnen nog voor een andere instelling kiezen, en dat kan weer tot verschuivingen leiden. Aan de twijfelaars wordt nog druk getrokken, want veel universiteiten en hogescholen organiseren rond deze tijd nog open dagen voor de late beslissers.

In het hbo hebben zich tot nu toe 60.000 aankomende studenten gemeld, vijfhonderd meer dan vorig jaar. Voorlopige winnaars onder de grotere hogescholen zijn de HvA (plus 19 procent), de HAN (plus twaalf procent) en de Hogeschool Zuyd (ook twaalf procent.
Van de grotere hogescholen doen – behalve InHolland – de Hogeschool van Rotterdam (min 9 procent) en de meeste instellingen in de provincie Brabant het slecht. Fontys telt 4 procent minder aanmelders, de Nationale Hogeschool voor Toerisme & Verkeer (NHTV) in Breda 5 procent. De Hogeschool Brabant lijkt er met een achteruitgang van slechts 1 procent op het eerste gezicht gunstig van af te komen. Maar de cijfers vertekenen nogal, omdat ze worden beïnvloed door groei (circa 130 aanmeldingen meer) bij de opleidingen Fysiotherapie en Communicatie & Multimedia Design, waarvoor een studentenstop van kracht is. Die toename zal in de inschrijvingen dus niet meetellen. Na correctie van de cijfers voor dat effect blijft de teller voor de Hogeschool Brabant hangen op ongeveer min 7 procent. De Hogeschool ‘s-Hertogenbosch is de enige grotere Brabantse hogeschool die meer belangstellenden trekt dan vorig jaar: plus 5 procent. (PH/HOP, FG)