Milieutechnologie gaat over naar de HAS Den Bosch

De opleiding Milieutechnologie Plus gaat per september 2004 volledig over naar de HAS Den Bosch. Het is nu een samenwerkingsverband tussen de Hogeschool ’s-Hertogenbosch en de HAS.

Tegenvallende instroomcijfers is een van de redenen om de opleiding over te hevelen. Daarbij past Milieutechnologie niet in de brede bachelors zoals die bij de technische academies worden opgezet, stelt Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur.
Milieutechnologie zal bij de HAS Den Bosch een zelfstandige opleiding blijven, zegt Van Kalmthout. Voor komend studiejaar hebben zich nog geen twintig studenten aangemeld. Het samenwerkingsverband is enkele jaren geleden ontstaan omdat beide hogescholen een soortgelijke milieuopleiding zouden beginnen. Twee van dergelijke studies in Den Bosch zouden niet los van elkaar kunnen bestaan, zo was de verwachting. Vandaar dat er één opleiding Milieukunde werd gestart in een samenwerkingsverband tussen de twee hogescholen.
Volgens Van Kalmthout vindt het onderwijs grotendeels toch al plaats aan de HAS. Er wordt bijvoorbeeld weinig gebruik gemaakt van de laboratoria van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch. (GR)