Tom Verbruggen winnaar St. Joostpenning

Tom Verbruggen, eindexamenstudent Autonoom heeft de St. Joostpenning gewonnen.
De prijs is vanmiddag uitgereikt door André Adank, de Bredase wethouder van economische zaken, cultuur en grondbedrijf. Aan de St. Joostpenning is een bedrag van 2269 euro verbonden.
De jury noemt Verbruggen een echte performer, ook wanneer hij twee- of driedimensionaal werk maakt. Voor de obsessieve gedrevenheid die zijn werk uitstraalt, heeft de jury waardering. Het oogt puur, direct en persoonlijk. Behalve dat het een kracht uitstraalt, roept het ook vragen op. Juist omdat zijn houding en werk de meest opmerkelijke en intrigerende waren en daarom veelbelovend, kreeg hij de St. Joostpenning.
Deze penning wordt jaarlijks aan een student uit het eindexamenjaar toegekend. De student wordt geselecteerd op basis van de resultaten van het eindexamen, de positieve invloed die de kandidaat heeft gehad op medestudenten tijdens de studie aan Academie St. Joost en de bijdrage die hij of zij heeft geleverd aan het vakgebied.
Op dezelfde middag is ook de Gouden Kei prijs uitgereikt. En wel aan Elisa Moerkens, student Autonoom. Zij krijgt een bedrag van 1500 euro. Volgens de jury was er maar één kandidaat die duidelijk boven de anderen uitstak. Met haar kleine schilderijtjes die scherp balanceren tussen abstract en figuratief, wist zij volgens de jury direct de aandacht te trekken en die ook vast te houden. Haar werken tonen een intimiteit, een direct contact dat haaks staat op de nogal oppervlakkige actualiteit waar anderen een beroep op meenden te moeten doen, zo is in het juryrapport te lezen. De band tussen mens en dier die in haar werk wordt getoond, schept op verrassende wijze een band tussen toeschouwer en werk. In haar werk vond de jury het eigenzinnige.
De Gouden Kei prijs is in 1999 in het leven geroepen na de dood van docente Ellie Vossen. Zij was van 1975 tot 1998 docente aan de Academie St. Joost. Het was haar laatste wens een aanmoedigingsprijs voor een veelbelovende vrouwelijke student die aan het begin van haar carrière staat in te stellen.
Behalve het geldbedrag krijgt de winnares de gelegenheid om in het voor- of najaar één of twee maanden gebruik te maken van het Atelier de Sud in Le Lech in de Franse Pyreneeën, waar Ellie Vossen van plan was te gaan werken. (CB)