Kunst verruilt mac’s voor pc’s

De Akademie voor Kunst & Vormgeving in ‘s-Hertogenbosch vervangt deze zomer de vijftien mac’s (Apple Macintosh) van de computerwerkplaats door pc’s.
Volgens werkplaatsmeester Suzan Wevers is het geen probleem als studenten niet leren werken op een mac, ook al wordt vooral dit type computer in de grafische sector gebruikt.
‘De opmaakprogramma’s die vroeger alleen op een mac te gebruiken waren, kunnen nu ook op een pc. Het is vooral belangrijk dat je de programma’s goed kent. De besturing van een mac is snel aangeleerd. Bovendien gaan ook drukkerijen steeds meer over op pc’s. Deze computers hebben als voordeel dat ze goedkoper, onderhoudsvriendelijker en sneller zijn. Een paar jaar geleden zijn de mac’s in het instructielokaal vervangen door pc’s. Er was toen onder studenten wel wat weerstand, maar nu ze erop werken, is het geen probleem meer.’ De academie behoudt nog een paar nieuwere mac’s, die stand alone werken. (PM)