Meer buitenlanders in het hbo

Het Nederlandse hoger beroepsonderwijs trekt steeds meer buitenlandse studenten. Van 2000 tot 2002 steeg het aantal bij de IBG ingeschreven buitenlandse hbo-studenten van 6.000 tot 10.000.
Uit de ‘Bison-monitor 2002′, die vrijdag werd gepubliceerd blijkt dat het totaal aantal buitenlandse studenten in Nederland in dezelfde periode met ongeveer achttien procent is gestegen tot 29.500. In dat cijfer zijn ook de studenten meegerekend die niet bij de IBG waren ingeschreven, maar via diverse uitwisselings- en beurzenprogramma’s aan een Nederlandse universiteit of hogeschool studeerden. De toename is vooral afkomstig uit Duitsland, België, Spanje en China.
Tegenover de toename van buitenlandse gasten staat overigens geen groeiende reislust de andere kant op. Jaarlijks doen volgens de Bison-monitor ongeveer 28.500 studenten ervaring over de grens op, waarvan 23.500 in de vorm van een studie- of stageperiode. Van alle afgestudeerde academici heeft 32 procent buitenlandervaring, van alle hbo-afgestudeerden 23 procent. (FG)