Vluchtelingen verkennen Tilburg met studenten

Vluchtelingen en nieuwkomers trekken morgen met studenten Culturele & Maatschappelijke Vorming in Breda door het centrum van Tilburg.
De eerstejaarsstudenten hebben een kennismakingstocht uitgezet waarin vluchtelingen, nieuwkomers en studenten elkaar vertellen over hun cultuur. ‘Het is een uitwisseling van culturen en de nadruk ligt op gelijkwaardigheid’, zegt docente Marianne Boons.
Tijdens de wandeling door de stad brengen de nieuwkomers en vluchtelingen een bezoek aan de kinderboerderij. ‘Dat is typisch iets Nederlands. Voor vluchtelingen is het heel vreemd hoe wij met dieren omgaan’, legt Boons uit. Ook neemt de groep een kijkje in de schouwburg en in het stadhuis.
De studenten hebben voordat ze de tocht uitzetten eerst met vluchtelingen gesproken over wat zij nu graag wilden zien in Tilburg. De resultaten van het onderzoek en de wandeling zijn terug te vinden in een soort gids, waarin handige adressen staan, speciaal toegespitst op nieuwkomers en vluchtelingen.
Negentien belangstellenden hebben zich voor de tocht aangemeld. De wandeling start vanaf het gebouw van de Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingen in Tilburg aan de Bisschop Zwijsenstraat 16 en begint om 13.00 uur. (CB)