Achterstelling vrouwen begint al bij stage

Dat mannen gemiddeld meer verdienen dan vrouwen was al bekend. En het begint al bij de stage, zo blijkt uit onderzoek van bemiddelaar Stageplaza onder 10.000 studenten.
Het gemiddelde uurloon van mannen is hoger en ze zijn in de categorie ‘grootverdieners’ (500 euro of meer) duidelijk in de meerderheid: 7,3 procent mannen tegen 5,6 procent vrouwen.
Een vetpot is de gemiddelde stage overigens niet. Met een uurloon van 2,26 euro zijn universitaire studenten nog het beste af, gevolgd door de hbo’ers met 2,08 euro. Mbo’ers volgen op een straatlengte achterstand met 81 eurocent in het uur. Ter vergelijking: het doorsnee uurloon bedraagt in Nederland 17,32 euro.
Ondanks de relatief lage inschaling kan de stage een leuk extraatje bovenop de basisbeurs betekenen. Met gemiddeld 28,5 uur in de week komen stagairs toch nog op maandbedrag van 280 euro (wo) en 260 euro (hbo). (PH/HOP)