Nieuwe naam: ‘Avans Hogeschool’

De Hogeschool ‘s-Hertogenbosch en Hogeschool Brabant gaan per 1 januari 2004 Avans Hogeschool heten. Vanaf dan is het Avans Hogeschool, Den Bosch; Avans Hogeschool, Breda en Avans Hogeschool, Tilburg. De begrippen Stichting Brabantse Hogescholen, Hogeschool ‘s-Hertogenbosch en Hogeschool Brabant komen te vervallen.
De medewerkers krijgen vandaag een brief van de Raad van Bestuur waarin de naamsverandering wordt aangekondigd.
Volgende week donderdag geeft de Raad van Bestuur tijdens een startschotbijeenkomst in Tilburg over het Meerjarenbeleidsplan een toelichting op de naam. Ook op de website www.avans.nl, die wordt gelanceerd, staat informatie over de naam.
De huidige academies en faculteiten, die omgevormd worden tot nieuwe eenheden (werknaam ‘schools’), worden waarschijnlijk tot academies omgedoopt. Het wordt dan bijvoorbeeld Avans Hogeschool, Academie voor Marketing, Den Bosch.
Avans is een geschikte naam omdat hij kort, eenvoudig en in verschillende talen uit te spreken is, oppert Harry Koopman, voorzitter van de Raad van Bestuur. De naam is gedeponeerd bij het Benelux Merkenbureau. ‘We willen met deze naam iets nieuws neerzetten dat eenheid laat zien’, zegt Koopman. Kernbegrippen als geborgenheid, inspiratie en openheid, die de Raad van Bestuur wil uitdragen, komen in de naam naar voren, stelt hij. ‘Geborgenheid vertalen wij ook in kleinschaligheid. Dat komt tot uiting door het woord hogeschool in de naam in enkelvoud te gebruiken.’
De naam is bedacht door communicatieadviesbureau Phasis Communication Works uit Eindhoven, dat ook het logo en de huisstijl zal ontwikkelen. Deze zullen worden gepresenteerd op de onderwijsdag op 7 november. Huisstijlmanagementbureau NykampNyboer uit Oldenzaal gaat de invoering begeleiden. De nieuwe naam zal in de markt worden gezet door een reclamecampagne, waarvoor reclamebureau Comm’pas Reclamemakers uit Oosterhout in beeld is. Met de ontwikkeling en implementatie van de nieuwe naam, huisstijl en reclamecampagne is een bedrag gemoeid van één tot anderhalf miljoen euro.
De naam Avans Hogeschool is door het bureau voorgelegd aan een groep middelbare scholieren. Koopman: ‘Die zeiden meteen: stoer, cool, vet. Dus je mag verwachten dat de naam goed ligt bij jongeren.’ (GR)