Oud-kunststudenten exposeren op ‘Dat Hij Leve’

De Bredase animatiefilmers Ties Poeth en Oeri van Woezik, beide oud-studenten van St. Joost hebben als laatsten een bijdrage geleverd aan de kunstmanifestatie ‘Dat Hij Leve’op de KMA.
De beide kunstenaars zijn op de valreep toegevoegd aan het programma van het langlopende project in de tuin van de oude hbs aan het Kasteelplein in Breda.
In het hbs-gebouw vertoont de veelvuldig onderscheiden Ties Poeth de videoversie van zijn animatiefilm ‘Marching for Mother Meuse’. Daarin staat de rivier Moedertje Maas model voor de stroom van oorlog en geweld die in de loop der eeuwen door ons land is getrokken. De film gaat van het heden naar de oertijd en weer terug. Uit rode klei gebakken figuren uit de film staan tentoon in het gebouw.
Oeri van Woezik die minder bekend is dan Ties Poeth, deed vorig jaar van zich spreken als maker van de superbaby-ballon die was opgehangen aan de buitenkant van Topolis, de toren in stadspark Valkenberg die vorig jaar september is afgebroken. Van Woezik heeft een beeldengroep in de oude hbs-tuin geïnstalleerd. Het stelt een leger van zo’n honderdvijftig soldaten voor. De beelden zijn circa vijftig centimeter hoog.
De kunstmanifestatie ‘Dat Hij Leve’ loopt tot begin september. (CB)