Trage student mag wachten met terugbetalen

Wie zijn jaren studiefinanciering heeft opgebruikt maar nog steeds studeert, mag wachten met terugbetalen van de schuld bij de Informatie Beheer Groep. Dat heeft de Haagse rechtbank bepaald.
Een elfdejaars student aan de Universiteit Leiden, had de procedure tegen de Informatie Beheer Groep aangespannen. Sinds 1 september 2000 kon hij geen beroep meer doen op ‘Groningen’, omdat hij vier jaar een beurs had genoten en nog eens drie jaar had geleend.

Begin vorig jaar trof de 31-jarige student een brief van de IBG op zijn deurmat. Vanaf 1 januari 2003 zou hij zijn studieschuld moeten terugbetalen. Daarvoor achtte hij de tijd nog niet rijp. ‘Begrijp me goed, ik wil mijn schuld wel afbetalen, maar vind dat ik ook recht heb op de twee jaar aanlooptijd na afloop van mijn studie’, aldus de elfdejaars.
Een bezwarenprocedure mocht niet baten. De IBG vond de man ‘geen studerende in de zin van de Wet op de Studiefinanciering 2000’. Zo bezien was zijn studie dus per 1 september 2000 al geëindigd. En dus moest hij per 1 januari van dit jaar al gaan betalen.
De Leidese student kaartte de zaak op eigen houtje bij de rechter aan. Hij studeert rechten en ‘ik heb nu wel genoeg meegekregen om een procedure als deze te kunnen voeren’. De Haagse rechter liet geen spaan heel van de motivering van de IBG, zegt hij. ‘Ze kwamen niet veel verder dan: we willen graag dat onze interpretatie wordt gevolgd.’
De student stelde daar tegenover dat zelfs de communicatiemanager van de IBG het met hem eens moest zijn. Deze schreef in een ingezonden brief in de Volkskrant dat de aanloopfase ingaat ‘op de eerste januari volgend op het jaar waarin de student is gestopt dan wel is afgestudeerd’.

De IBG gaat in beroep tegen het vonnis. In de tussentijd verwacht de rechtenstudent af te studeren. (PH/HOP)