Actie voor betere verbinding met Zeeland

Dennis van Nieuwenhuijzen, derdejaars student aan de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch, is een actie begonnen voor het verbeteren van het openbaar vervoer in Zeeland. Sinds de opening van de Westerscheldetunnel ondervinden studenten uit Zeeland die in Brabant studeren hinder van slechte verbindingen, stelt Nieuwenhuijzen, voormalig inwoner van Terneuzen.

Zeeuwse studenten die last hebben van de verslechterde situatie van het openbaar vervoer kunnen vanaf morgen hun handtekening zetten op lijsten. Die hangen in de gebouwen van de Hogeschool Brabant (locaties Breda en Tilburg), Hogeschool ‘s-Hertogenbosch, Universiteit van Tilburg en Hogeschool Zeeland. Ook kunnen studenten mailen naar oeververbinding@hotmail.com.
Met de komst van de tunnel tussen Terneuzen en Goes is de fiets- en voetgangersverbinding over de Schelde verslechterd, stelt Van Nieuwenhuijzen. De bussen zijn anders gaan rijden. ‘Hierdoor missen veel studenten de aansluiting en moeten drie kwartier wachten of ze kunnen niet eens meer met de bus thuiskomen. Daarbij zijn de tarieven op sommige trajecten vervijfvoudigd.’
De student Maatschappelijk Werk & Dienstverlening, woonachtig in Tilburg maar lokaal en landelijk actief voor D66, is hierop door Zeeuwse studenten aangesproken. Met de handtekeningen en e-mails wil hij een lobby starten richting Haagse politiek om iets aan de situatie te doen. (GR)