‘Belazerde’ studenten krijgen collegegeld terug

Zeventien ex-studenten van de Hogeschool voor Criminologie krijgen elk hun collegegeld van 5400 euro terug omdat de instelling niet erkend is. Dat heeft de rechtbank van Den Bosch bepaald.
De ex-studenten hadden de procedure aangespannen omdat ze zich door de hogeschool uit Best belazerd voelden. Met ‘de beste docenten’ ‘aan de top van de criminologie’ zouden de studenten in drie jaar bachelor in de criminologie worden. Die pretentie kan de hogeschool niet waarmaken. De opleiding is niet geaccrediteerd en de instelling heeft ook niet aannemelijk kunnen maken dat dit ooit zal gebeuren. De studenten zijn dus misleid met de belofte van een bachelordiploma, oordeelde de rechter.

De hogeschool had aangevoerd dat nog geen enkele opleiding geaccrediteerd is door de Nederlandse Accreditatie Organisatie (NAO). Die vergelijking ging voor de rechter mank. Erkende opleidingen zijn ‘van rechtswege’ geaccrediteerd totdat ze aan de beurt zijn voor de goedkeuringsprocedure bij de NAO. De Hogeschool voor criminologie valt buiten die regeling, omdat ze niet erkend wordt door het ministerie van Onderwijs.
Dat de hogeschool over die noodzakelijke erkenning naar eigen zeggen druk overleg voerde met het ministerie, kon de rechter niet vermurwen. Daarvoor ontbrak ieder bewijs.

Inclusief de proceskosten moet de hogeschool nu 80.000 euro terugbetalen. De studenten willen zo snel mogelijk aan een opleiding bij een erkende instelling beginnen. (PH/HOP)