‘Belazerde’ studenten willen geld terug

Zeventien ex-studenten van de Hogeschool voor Criminologie hebben voor de rechter ieder hun collegegeld van 6000 euro terug geëist. Ze voelen zich belazerd.
In drie jaar tijd zouden ze worden opgeleid tot bachelor, maar de instelling wordt niet door het ministerie van Onderwijs erkend en de opleidingen zijn niet geaccrediteerd. De afgegeven diploma’s zijn dus waardeloos.
De Hogeschool voor criminologie komt voort uit Best Alert bv, een opleidingsinstituut voor de beveiligingssector. De instelling beloofde ‘de beste docenten’, die ‘aan de top van de criminologie’ werkzaam zijn. Maar het lesniveau was volgens de studenten ver onder de maat.

Directeur Jack Kantelberg van Best Alert wil geen commentaar geven zolang de procedure loopt. In het Nederlandse medialandschap is hij geen onbekende. Regelmatig laat hij als deskundige zijn licht schijnen over het beveiligingsvak. Of het nu om de moord op Fortuyn, een diamantenroof of het verschijnsel stalking gaat. Begin jaren tachtig baarde de toenmalige rijschoolhouder Kantelberg opzien door in Tilburg een knokploeg tegen krakers in te zetten. (PH/HOP, FG)