‘Conflicten oplossen door mediation’

Mediation is dé manier om conflicten op te lossen. ‘Dat leidt niet alleen tot dejuridisering maar ook tot minder druk op de rechtspraak’, betoogde Benk Korthals, oud-minister van justitie, gisteravond tijdens een voordracht aan de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch.

Het beroep dat wordt gedaan op de rechter is bijna niet meer te behappen, stelde Korthals. Daarom pleitte hij voor een ‘omslag’: mediation is dé manier om conflicten op te lossen. Dan staan wederzijdse belangen op de voorgrond, en niet de juridische verschillen tussen partijen. ‘Bij mediation worden conflicten opgelost onder begeleiding – en niet onder leiding – van een derde, de mediator. Dit doet recht aan de eigen verantwoordelijkheden die partijen hebben.’
Korthals hield zijn voordracht ter gelegenheid van de opening van het studiejaar van de Juridische Hogeschool Tilburg-Den Bosch, in samenwerking met het Juridisch Genootschap ‘s-Hertogenbosch. De Juridische Hogeschool is dit jaar opgericht en herbergt de opleidingen Hbo-Rechten in Tilburg en Den Bosch. In het instituut werken de Stichting Brabantse Hogescholen en Fontys Hogescholen samen. (MK/GR)

Kijk voor het volledige verslag van de voordracht in Skoop/Impuls nr. 4 die verschijnt op 9 oktober.