‘Demo-verbod Deetman onterecht’

De Haagse burgemeester Deetman had de studentendemonstratie van 12 november vorig jaar niet mogen verbieden. De adviescommissie bezwaarschriften van de gemeente Den Haag heeft dat bepaald.
Het organiserende ‘Platform 12 november’ had de actie tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs drie weken van de tevoren aangemeld bij de gemeente Den Haag. Er was regelmatig overleg met de politie geweest. Pas op 8 november stelde Deetman een demonstratieverbod in omdat hij bang was voor rellen.
Het hele circus moest vervolgens uitwijken naar Amsterdam. Dat kostte de organisatie geld, en wellicht is het zelfs ten koste gegaan van de opkomst. Uiteindelijk kwamen in de hoofdstad ongeveer achtduizend demonstranten opdagen.
Uiteraard kon het verbod op die korte termijn niet meer ongedaan worden gemaakt. Toch ging de organisatie in beroep, in de hoop dat zoiets niet nog een keer kan gebeuren. De bezwarencommissie liet geen spaan heel van de argumentatie van de gemeente: iedere objectieve onderbouwing van de vrees voor rellen onderbrak.

In de jaren tachtig heeft Deetman aardig wat te stellen gehad met studentenacties. Hij was toen zelf onderwijsminister in een tijdperk van forse bezuinigingen op het hoger onderwijs. In die hoedanigheid was hij mikpunt van eindeloze spot. Tijdens één van de acties werd hij zelfs geschopt. (PH/HOP)