Den Bosch vier dagen omringd door jongerencultuur

Vier dagen lang muziek, film, theater, dans, skating, beeldende kunst, styling & mode, rap en poëzie. En dat allemaal in de binnenstad van Den Bosch, die wordt omgetoverd tot een arena waar verschillende vormen van jongerencultuur worden getoond.
Jongerenfestival dbsurround, dat van donderdag 25 tot en met zondag 28 september wordt gehouden in de binnenstad, moet Den Bosch op de culturele kaart zetten.
Er moet maar eens een eind komen aan de wijdverspreide mening dat Den Bosch alleen een leuke stad is voor mensen tussen de veertig en vijftig jaar, waar niets te beleven valt voor jongeren, vindt artistiek directeur van het festival Matthijs Bosman. Hij studeerde twee jaar geleden af aan de Akademie voor Kunst & Vormgeving in Den Bosch. ‘Jonge mensen moeten ophouden te denken dat Den Bosch een muffe stad is waar nooit iets kan. Je kunt hier meer dan mensen denken. Ik denk dat veel mensen murw zijn geworden.’
Op het festival is een verzameling van hedendaagse kunst te zien. Ook een aantal studenten van de Bossche academie laten ondermeer hun kunsten zien. ‘Iedereen kent Picasso of Rembrand, maar wat er vandaag de dag aan kunst wordt gemaakt dat weet bijna niemand’, zegt Bosman.
Een greep uit het volle programma. De Parade is tijdens dbsurround behalve een catwalk voor diverse modeshows ook het decor voor onder meer presentaties van visagisten, kappers en kledingontwerpers. Jongeren kunnen dreadlocks, hair-extensions of nagels laten zetten, maar ook de make-up voor de uitgaansavond laten verzorgen.
De Bossche theatergroep The Lunatics maakt straattheater met de actualiteit, het weer, de locatie en neemt iedere festivaldag de afsluiting op zich. De artiesten doen dat samen met jongeren uit Zuid-Holland. Op de Parade vliegen skatende jongeren over de halfpipe. Het ritme van de skaters en de daarbij behorende kreten worden opgenomen door de Bossche componist Bart van Dongen.
Anderhalf jaar geleden is Bosman met de voorbereiding van het festival begonnen. ‘We hebben gewacht op de nieuwe studenten. Deze kunnen dan vier dagen lang kennis maken met de Bossche stad en ontdekken dat de stad waar ze studeren helemaal niet saai is.’

De gemeente Den Bosch is zich terdege bewust dat ze iets voor jongeren moet doen, zegt Bosman. Uit een onderzoek dat de gemeente onder Bossche jongeren heeft gehouden, bleek dat cultuurbewuste jongeren in het weekend liever naar 013 in Tilburg of naar Eindhoven gaan voor een muziekoptreden of om te stappen.
Bosman: ‘Den Bosch wil een vernieuwende en dynamische stad voor jongeren zijn.’ Volgend jaar september gaat het nieuwe culturele centrum in de Verkadefabriek open. Per week worden er dan acht verschillende films gedraaid. Niet alleen op cultureel gebied voert de gemeente een actief beleid. Ook wat de openingstijden van cafés betreft, doet Den Bosch haar intrede in de eenentwintigste eeuw. Sinds kort mogen alle cafés tot vier uur ’s nachts open zijn. ‘Ook de horeca probeert wat anders te bedenken dan het eeuwige bruine café en het dansen op Aretha Franklin. De meeste mensen hebben dat nou wel gezien.’
De organisatie heeft bewust voor de donderdag gekozen om het festival te laten beginnen. Op de Grote Markt treden er dan twee dj’s en een Braziliaanse band op. ‘We hopen dat er dan een feestje ontstaat en dat studenten besluiten het weekend niet naar huis te gaan maar in Den Bosch te blijven.’ (CB)

Voor het volledige programma van dbsurround kijk op www.dbsurround.nl