LSVb wil breken met adviescommissie studiefinanciering

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) dreigt vanmiddag op te stappen uit de commissie Vermeend, die de regering moet adviseren over de studiefinanciering. De bond is het oneens met het leenstelsel waar het eindrapport op zou aansturen.
Vandaag houdt de commissie, waarin naast de studentenbonden de jongerenorganisaties van de politieke partijen zitting hebben, haar slotvergadering. Er wordt een eindrapport over de studiefinanciering vastgesteld. De LSVb legt een eisenpakket op tafel. ‘Als dit eisenpakket niet in zijn geheel wordt ingewilligd, zal de LSVb uit de commissie stappen’, zo laat de bond weten.
De studentenbond is boos omdat de commissie Vermeend een voorkeur zou uitspreken voor een leenstelsel: ‘De opdracht aan de commissie Vermeend was om een objectieve verkenning van mogelijke stelsels van studiefinanciering te verrichten. Het rapport dat nu dreigt te worden vastgesteld is niet een objectieve verkenning, maar stuurt aan op een leenstelsel.’ De LSVb is daar tegen. (FG)