Naam Juridische Hogeschool wekt wrevel

‘Dat hoor ik nu voor het eerst. Dat is absoluut klote.’ De aanduiding ‘Den Bosch’ in de naam van de onlangs opgerichte Juridische Hogeschool Tilburg-Den Bosch schiet in het verkeerde keelgat van Bruno van Groeningen. Hij is secretaris van het Genootschap ter Bevordering van het Gebruik van de naam ’s-Hertogenbosch.

Het Genootschap strijdt sinds jaren voor juiste benaming van de Brabantse hoofdstad. Dat is sinds eeuwen ’s-Hertogenbosch en niet Den Bosch, zoals de stad in de spreektaal vaak wordt aangeduid. Dat is ook wettelijk vastgelegd. ‘De voorzitter van de Raad van Bestuur zou zich ervoor moeten inzetten dat het ’s-Hertogenbosch wordt in plaats van Den Bosch’, zegt Van Groeningen.
Gerard Hupperetz, directeur van de Juridische Hogeschool, zegt dat bestuursvoorzitter Harry Koopman zich tot op heden niet heeft gemeld. Hupperetz is niet van plan de naam aan te passen. Er is bewust gekozen voor Den Bosch omdat bij het gebruik van ’s-Hertogenbosch de naam en het logo ‘uit balans’ zijn, zegt hij. ‘Verder vind ik het een non-issue. Ik lig er niet wakker van.’
Herman Loerakker, communicatieadviseur van de gemeente, zegt dat het stadsbestuur het gebruik van de naam ’s-Hertogenbosch stimuleert. ‘Maar we weten ook dat we het gebruik van Den Bosch er nooit uitkrijgen. We kunnen het niet verbieden.’ De gemeente zal geen actie ondernemen richting de Juridische Hogeschool of de oprichters Stichting Brabantse Hogescholen en Fontys Hogescholen. (GR)