Populariteit Nijs in hoger onderwijs neemt af

De populariteit van staatssecretaris Annette Nijs onder sleutelfiguren in het hoger onderwijs neemt af. In de ScienceGuide Top 10 zakt Nijs van de tweede plaats, waar zij vorig jaar nog zij aan zij met onderwijsminister van der Hoeven stond, naar de tiende plaats.
De rol van Nijs wordt eerder als een minpunt dan als een verdienste voor het hoger onderwijs gezien. ‘Een vlakke rit met veel valpartijen’, zo omschreef een anonieme bestuurder het optreden van de staatssecretaris op de website ScienceGuide.org.
Minister Maria van der Hoeven voert dit jaar in haar eentje de top tien aan. ‘Breed in het hoger onderwijs leeft een aanzienlijk respect voor haar stevige karakter in zuidelijke charme verpakt’, zo meldt ScienceGuide. En ‘onder studenten heet Maria van der Hoeven kort en goed “powerbitch”.’
Frans Leijnse, voorzitter van de HBO-raad, heeft zijn plaats in de top drie heroverd. In 2001 werd hij nog als de machtigste man van het hoger onderwijs gezien, vorig jaar zakte hij naar de vijfde plaats door de fraudezaak in het hbo. In de top tien van dit jaar neemt hij de tweede plaats in. Van allerlei kanten wordt hij genoemd als ‘bruggenbouwer’, inspirerend, sterke lobbypositie, ‘de grondlegger van de beroepskolom’ en dergelijke.
Nieuw in de ScienceGuide Top 10 is Marcel Wintels(plaats negen), collegevoorzitter van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Van hem verwacht men een frisse en minder obligate inbreng in de discussies in het hbo. Inholland-baas Jos Elbers blijft stijgen: van een vierde plaats vorig jaar naar een derde plaats dit jaar.
Loek Vredevoogd, lijstaanvoerder van vorig jaar, moet het dit jaar doen met een vijfde plaats. Van de voorzitter van de Nederlandse Accreditatie Organisatie wordt betwijfeld of hij met zijn club het stempel op de kwaliteitsontwikkeling van het hoger onderwijs gaat drukken dat velen van hem verwachtten. (SW)

De ScienceGuide Top 10:
1. Maria van der Hoeven