Rokerskantine wordt ‘Grand Café’

Het gebouw aan de Hogeschoollaan in Breda wordt in de loop van dit studiejaar verrijkt met een ‘Grand Café’. De huidige rokerskantine op de begane grond wordt daartoe verbouwd. Een openingsdatum staat nog niet vast.
Vorige week heeft de Raad van Bestuur groen licht gegeven voor het plan, dat de Facilitaire Dienst samen met de cateraar Albron heeft ontwikkeld. Volgens het plan wordt de ruimte aangekleed als café, en voorzien van een tapinstallatie. De kosten voor de verbouwing bedragen honderdduizend euro, en zijn voor rekening van de hogeschool. De brouwerij, Interbrew in Breda, betaalt de kosten voor koeling, bierpomp, glazen en aanverwante voorzieningen.
Albron gaat het Grand Café exploiteren. ‘Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat we de studenten daar meters bier gaan voorzetten’, zegt een woordvoerder. ‘Je moet meer denken aan het sociale biertje aan het eind van de middag. En als klanten te veel dreigen in te nemen wordt er niet meer geschonken. Je moet er niet aan denken dat ze dronken in de auto stappen.’ Albron exploiteert aan andere hogescholen soortgelijke cafés, en heeft goede ervaringen.
Probleem is nog hoe moet worden omgegaan met niet-rokers. Men wil voorkomen dat het een voorziening wordt die voor hen onaantrekkelijk zou zijn vanwege een rokerige atmosfeer. Er zou tenminste betere luchtverversing nodig zijn. Ook wordt een indeling in twee gedeelten overwogen.

De bierinstallatie zal overigens niet de eerste zijn die in het gebouw aan de Hogeschoollaan wordt aangelegd. In 1995 werd de C-vleugel opgeleverd met bierleidingen in de kelder, waar zich nu het studielandschap bevindt. Die waren bedoeld voor een sociëteit, waar het juist aangetreden College van Bestuur tot teleurstelling van velen op het laatste moment een stokje voor stak. Het bestuur wilde geen verantwoordelijkheid nemen voor de exploitatie van een sociëteit.
Intussen draaien wel al sinds jaren met succes studentensociëteiten in de gebouwen van de Faculteit Techniek & Natuur aan de Lovensdijkstraat in Breda (Virgo) en aan de Prof. Cobbenhagenlaan in Tilburg (Totus). (FG)