‘Studeer techniek: nu één jaar gratis!’

Met de start van het Innovatieplatform buitelen de ideeën en rapporten over elkaar heen om ons land uit het slop te halen. Van het kwijtschelden van de studieschuld tot een jaar gratis studeren voor techniekstudenten.
Dat ons land wegzakt in het veenmoeras blijkt weer eens uit de Kenniseconomie Monitor 2003. De Stichting Nederland Kennisland schreef het voor het vorige week geïnstalleerde Innovatieplatform. Het rapport stelt dat Nederland dertig jaar geleden tot de wereldtop behoorde als het gaat om investeringen in onderwijs en onderzoek. Die positie is Nederland nu kwijt. Veel andere landen hebben Nederland ingehaald.
De monitor beveelt aan het onderwijsbudget te verhogen van 4,6 naar 5,3 procent van het bnp in 2010. Verder moeten er regionale ‘kennisclusters’ komen voor producten waar een groeimarkt voor te verwachten is. Ook zou de overheid de studiefinanciering en het collegegeld voor het eerste studiejaar moeten betalen. Het is nog onduidelijk of dit ook voor hbo-studies zou gelden. (OvB/HOP)