AIM wil lectoraat

De Academie voor ICT & Management (AIM) van de Hogeschool Brabant heeft een aanvraag voor een lectoraat ICT Service Management bij de Raad van Bestuur ingediend.
Volgens AIM-directeur Paul Appel is deze kenniskring een goede manier om het contact met het bedrijfsleven verder te versterken. ‘Je haalt meer kennis van buiten naar binnen.’ Het lectoraat zal verder plaats bieden aan andere hogescholen en universiteiten.
Zo hebben de Informatie Communicatie Academie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, de Academie voor Industrie & Informatica van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch en alle informatica-opleidingen van Fontys Hogescholen aangegeven te willen participeren in het lectoraat. Daarnaast wordt er nog gesproken met de Haagse Hogeschool en de Universiteit van Tilburg.
Naast het bedrijfsleven zullen docenten van de verschillende hogescholen zitting nemen in het lectoraat. De twee speerpunten van de kenniskring worden het uitwisselen van kennis en het uitvoeren van toegepast onderzoek. Hierin ziet Appel ook een rol voor de studenten. ‘Met name derde- en vierdejaars moeten aan onderzoek kunnen deelnemen.’
Als het lectoraat wordt toegewezen dan stelt de AIM een lector van buitenaf aan. ‘We willen iemand die uit de praktijk komt. Zo iemand hebben we niet in huis. Het moet iemand zijn met kennis en ervaring.’
De AIM heeft gekozen voor het lectoraat ICT Service Management, omdat deze tak een steeds grotere rol binnen de ICT speelt. ‘Het bedrijfsleven geeft aan het bewaken van de in gebruik zijnde informatiesystemen het meeste geld uit. Verder is het belangrijk dat mensen onafhankelijk van plaats en tijd in het systeem kunnen’, zegt Appel.
Om die reden dient de AIM voor 1 december ook een aanvraag in om een masteropleiding voor ICT Service Management te kunnen geven. Appel verwacht dat beide aanvragen worden gehonoreerd.
Als de Raad van Bestuur het lectoraat toezegt, moet de SKO (Stichting Kennisontwikkeling HBO) het definitieve oordeel vellen. Appel hoopt dat de kenniskring nog voor de zomer van start kan gaan. (KvdL)