Elsevier: Bossche BE neemt eerste plaats over van Breda

De opleiding Bedrijfeconomie (BE) van de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch stijgt in de ranglijsten van Elsevier van een zesde plaats naar de eerste. Zij neemt daarmee de toppositie over van de Bredase BE, die zakt naar de negende plaats van de 22 opleidingen in het land. Dit staat in het themanummer ‘Studeren’ van Elsevier, dat deze week verschijnt.
Deze uitkomst bevestigt in grote lijnen de bevindingen van de Keuzegids Hoger Onderwijs die twee weken geleden werden gepubliceerd. Daarin eindigde de Bossche BE op de tweede plaats en zakte BE Breda van de eerste naar de elfde plaats.
Een andere opmerkelijke verschuiving is dat de opleiding Hogere Informatica (HIO) uit Den Bosch van een tweede plaats doorstoot naar de eerste. De opleiding Commerciële Economie uit Breda behoudt de hoogste positie, gevolgd door CE Den Bosch, die omhoogkruipt van een vierde plek.
Elsevier publiceert jaarlijks een themanummer met ranglijsten van opleidingen op basis van studentenenquêtes, die om de vier jaar worden gehouden. Dit jaar zijn 8800 studenten van negen opleidingen ondervraagd.
HIO uit Breda zakt in de rankings van Elsevier van een zevende naar de tiende plaats, van in totaal 13 opleidingen. Bouwkunde in Den Bosch stijgt van de vijfde naar de derde positie, terwijl de opleiding van de Hogeschool Brabant een plaats zakt naar 6 (van de 14 in totaal). De Bossche Werktuigbouwkunde springt van een twaalfde naar een zesde plek, Werktuigbouwkunde van de Hogeschool Brabant keldert van de derde naar de veertiende (van in totaal 19 opleidingen). Civiele Techniek Den Bosch gaat omlaag van de tweede plaats naar de achtste en deze opleiding van de Hogeschool Brabant belandt van de dertiende op de vijftiende en laatste positie. (GR)