Energiebesparing bij studentenhuisvesting wint Cirrus prijs

‘Keileuk en hartstikke blij.’ Dat waren vandaag de eerste reacties van Karlijn van Nunen en Carla van de Westelaken bij het winnen van de Cirrus prijs, die staat voor duurzaamheid in het afstuderen. Met hun afstudeerscriptie ‘Energiebesparing bij studentenhuisvesting . . . . . Verspilde energie’ verdienden zij samen 2500 euro.
De twee pas afgestudeerde studenten Bouwkunde onderzochten voor Wonen Midden-Brabant hoe er in studentenhuizen op energie kan worden bespaard. Hun onderzoek deden ze in het studentenhuis Winkler Prins in Tilburg, waar 54 studenten wonen.
Hun belangrijkste conclusies waren dat woningcorporaties meer bouwkundige maatregelen bij studentenhuizen moeten nemen. En dat studenten persoonlijk benaderd moeten worden om uit te leggen hoe zij kunnen besparen op energie. ‘Een gesprek maakt meer duidelijk dan dat je een brochure opstuurt.’ Bovendien zijn de twee belanghebbenden afhankelijk van elkaar. ‘Als de woningcorporatie zegt dat ze wil investeren in het gebouw, dan zijn studenten ook eerder geneigd mee te werken aan energiebesparende zaken.’
Naast de prijswinnaars was er een gedeelde tweede plek voor Janneke van Wingerden en Harm Tenback. Zij namen beiden 500 euro mee naar huis. (KvdL)