Fontys en Hogeschool Zuyd bundelen kunstonderwijs

De kunstopleidingen in Tilburg, Eindhoven en Maastricht vormen voortaan samen één ‘Hogeschool voor de Kunsten van Fontys en Zuyd’. De joint venture is een gezamenlijke onderneming van Fontys Hogescholen en Hogeschool Zuyd.
De twee geven met de samenwerking uitvoering aan de landelijke herstructureringsoperatie van het kunstvakonderwijs. Binnen de nieuwe combinatie worden onder andere de Academie van Bouwkunst Maastricht en de Academie voor Architectuur en Stedenbouw Tilburg verenigd tot één instituut met twee lesplaatsen. De studierichting Visuele Communicatie van de Academie Beeldende Kunsten in Maastricht krijgt een nevenvesting aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en de voortgezette opleiding Muziek wordt door het Conservatorium Maastricht en Fontys Conservatorium Tilburg samen verzorgd.
De nieuwe Hogeschool voor de Kunsten omvat zo’n 3000 studenten in beeldende kunsten, muziek, theater, dans, architectuur/stedenbouw en bouwkunst en docentenopleidingen in de kunstvakken. (FG)