‘Galgenmaal’ in Paleis van Justitie

De expositie Het Galgenmaal, waarvoor Bossche studenten Beeldende Kunst een hotelservies hebben beschilderd en bewerkt, wordt morgen in het Paleis van Justitie geopend.

Een rondleiding door het Paleis van Justitie maakte grote indruk op twaalf derdejaarsstudenten. De cellen in de kelder staat in groot contrast met de enorme rijkdom die de bovenverdiepingen uitstralen, waar beeldende kunst volop aanwezig is. ‘De muren van die kleine cellen zijn volgeschreven met leuzen over seksualiteit, verraad en het opgesloten zijn. Tl-buizen in plaats van ramen zorgen voor verlichting. De vloerbedekking is kapot en vies’, vertelt studente Willemijn Faber.
Een aantal studenten heeft zich laten inspireren door de sfeer in die cellen. Op de kopjes, schotels, borden, schalen en theepotten staan teksten, gedichten en beelden.
Omdat de expositie in het niet openbare bedrijfsrestaurant plaatsvindt, is het niet voor publiek toegankelijk. Eigenlijk wilden de studenten een expositie in de grote hal van het gebouw, waar rechters, advocaten en publiek rondlopen. Omdat men bang was dat mensen het servies zouden kunnen gebruiken om hun woede te koelen, is dat niet doorgegaan.
In december wordt Het Galgenmaal opnieuw geëxposeerd, maar dan op de kunstacademie. Dan is de tentoonstelling wel openbaar. (CB)