Imagebuilding en gebrekkige informatie op Studie Beurs

Oranje en paarse hairextensions, een discjockey, een groot videoscherm en veel jongeren. Een popfestival? Nee, de swingende InHolland-hoek op de Studie Beurs.
De fusiegigant van hogescholen straalt een hip Veronica gevoel uit met een hoog popgehalte. De slag om aankomende studenten levert kermisachtige taferelen op in de Jaarbeurs, waar tienduizenden scholieren zich weer drie dagen lang konden oriënteren op een studie. Tasjes en pennen vinden gretig aftrek. Elke student levert geld op, en de concurrentie is hard.

Het is wel de vraag of de aankomende studenten hun keuze baseren op een zorgvuldig gecultiveerd imago, of op degelijke informatie. ‘Dat instellingen zich laten verleiden tot dit soort taferelen betekent dat studenten niet goed worden voorgelicht, en dus snel een verkeerde studiekeuze maken’, zegt Merijn de Jong, voorzitter van de landelijke studentenvakbond LSVb.
Volgens de organisatie trekt de beurs ook steeds meer studenten, die zich willen oriënteren op een andere studie, een masteropleiding of de mogelijkheden in het buitenland. Toch blijft het opvallend stil bij een voordracht over masters door De Jong. Ook met de informatie over masteropleidingen valt het niet mee op de beurs. Als de LSVb voorzitter zich in een rondgang voordoet als student, stuit ze regelmatig op onbekendheid met het fenomeen.
‘Ja, we hebben ook majors’, krijgt ze een paar keer te horen. Veel stands zijn bemand met studenten, die hiervoor zijn ingehuurd. Ze weten doorgaans alleen iets te vertellen over de eigen studie of faculteit; verder verwijzen ze al gauw naar brochures en open dagen. Fontys kent ook meeloopdagen.
‘Schokkend’, zegt Merijn de Jong na vrijwel elke poging tot een informerend gesprek. ‘Het is niet erg dat er gestrooid wordt met mooie pennen, maar degelijke informatie over het curriculum is er meestal niet. Ze weten er niks van, en de folders zijn te globaal.’

Een vriendelijke docent achter de infobalie van InHolland verwijst naar de universiteiten voor informatie over mogelijke aansluitende masters. ‘Waarom hebben ze er niet zelf een deskundige voor aangewezen? Zo worden de onduidelijkheid en onwetendheid in stand gehouden’, fulmineert De Jong. (OvB/HOP)